Ce este și cum poate fi folosită inteligența artificială (II)

//Ce este și cum poate fi folosită inteligența artificială (II)

Ce este și cum poate fi folosită inteligența artificială (II)

 

Conf. univ. dr. Laura Georgescu

Avocat și Expert în legislația muncii

Summary

Artificial Intelligence (IA) is a hot topic in technology, which is also present in companies or on the labor market.What is the usefulness of implementing an IA in a company of any kind? What are the issues that may arise targeting  the company’s staff or internal networks? How well the company’s workers are prepared to implement such a system? Is the legislation ready to provide answers or even protection in case of new changes within the company or even social life? These are common  questions, and there are ample discussion for finding the best solutions and adapting the new changes.

Merging the professional life with personal life is essential for the harmonious development of the individual and, implicitly, of society. Respect for privacy and its protection, creates the balance of society.

Keywords: AI, Ross Intelligence, Arruda, Dall’Oglio și Ovbiagele, CEO, Smart City, lawyers, labour market 

Rezumat

Inteligența artificială(IA) este un subiect fierbine în domeniul tehnologiei, ce și-a făcut loc și în companii sau pe piața muncii. Care este utilitatea impelemntării unei IA într-o companie de orice fel, dar și problemele apărute care pot viza persoanele sau rețelele interne ale companiei, cum și cât sunt de pregătiți cei care lucrează în companie pentru implementarea unui astfel de sistem, dacă legislația este pregatită să ofere răpunsuri sau chiar protecție în cazul noilor modificări apărute în companie sau chiar în viata socială, sunt întrebări care au început să fie des întâlnite, poartându-se astfel discuții ample pentru a găsi cele mai bune soluții și a ne adapta noilor schimbări.

Îmbinarea vieții profesionale cu viața personală este esențială pentru dezvoltarea armonioasă a individului și implicit a societății. Respectarea vieții private, protecția ei, crează un echilibru în societate.

Cuvinte cheie: IA, companii, management, piața muncii,avocați

    1.Cum poate fi folosită IA în companii

Investițiile majore ale companiilor în crearea de sisteme proprii de IA sau cumpărarea acestora de pe o piață în creștere a început să aibă un impact major în societate. [1]

Piața pentru IA este estimată să atingă 58,8 miliarde de dolari până în 2025 și va crește pe măsură ce IA devine din ce în ce mai aproape de funcționalitatea nivelului uman.[2] Se discută despre o rată de creștere anuală de 57% și va fi unul dintre cei mai importanți factori din viața noastră în viitor.[3]

Într-un sondaj apărut pe Socialnomics se afirmă că peste 61% dintre managerii de top au declarat că folosesc IA pentru a identifica anumite oportunități ca parte a strategiilor inovatoare în afaceri, ceea ce le ușurează foarte mult munca, unele aspecte nefiind posibile fără folosirea IA. Peste 58% dintre respondenții din același sondaj au declarat că folosesc deja analize predictive bazate pe IA în cadrul afacerilor lor.[4]

Compania de analiză și statistică IHS Markit susține că peste 4 miliarde de dispozitive vor veni cu asistenți digitali IA până la sfârșitul anului (2018), numărul estimându-se că va atinge 7 miliarde până în 2020.

Un alt raport al PWC, un alt gigant internațional în domeniul documentării, analizei și statisticilor, a constatat că tehnologiile legate de IA vor ajuta economia globală cu cel puțin 15,7 trilioane de dolari în 2030. Așadar, va fi o creștere de aproximativ 14%, China și America de Nord reprezentând împreună 10,7 trilioane de dolari, cu alte cuvinte 70% din această sumă. Creșterea va fi în mare măsură determinată de îmbunătățirea productivității muncii și de creșterea cererii de produse și servicii susținute și controlate de AI.[5]

Există totuși o confuzie generală în cea ce privește folosirea IA în companii, deoarece nu există o strategie clară la nivelul managementului.

În acest sens recomandăm o educare, o formare la nivel administrativ și apoi a personalului unității pentru a analiza și evalua care sunt posibilitățile și care este scopul implementării unui astfel de sistem, dar și care sunt operațiunile în care IA ar putea fi utilă. Un rol important în această direcție îl au consultanții IT sau chiar personalul care lucrează în departamentul de IT din companie.

IA într-o companie poate fi folosită, de exemplu, pentru îmbunătățirea operațiunilor și administrarea lor, pentru îmbunătățirea și eficientizarea producției, managementul aprovizionării, dezvoltarea produselor, a cercetării și inovării, la gestionarea relațiilor cu clienții, ori pentru a lua decizii complexe (datorită capacității extraordinare a IA de a accesa, înregistra și a prelucra cantități mari de date într-un timp foarte scurt).

IA poate avea de asemenea un rol important în cea ce privește securitatea companiei sau a datelor acesteia sau poate sesiza și informa în timp real aptitudinea sau inaptitudinea medicală a unui salariat; de exemplu, ea poate diagnostica foarte rapid boli ori poate salva vieți în caz de accidente poate asista sau realiza operații simple sau chiar dificile. Așadar, destul de curând companiile pot avea propriul lor medic, de medicina muncii sau medic de urgență.[6]

Folosirea unei IA într-o companie presupune proiecte foarte clare de acțiune din partea conducerii, care să se structureze pe planul de afaceri, având la bază studii de fezabilitate.

Orice companie care dorește să folosescă IA, trebuie să se asigure că are la dispoziție toate informațiile și date utile care sunt necesare. Acestea pot fi date simple care există în bazele de date ale companiei ori pe site-uri sau au aplicații care pot fi asimilate de IA. Managementul companiei trebuie să se asigure că datele colectate sunt cele necesare și care folosesc companiei, în funcție de afacerea pe care o dezvoltă și de tipul de activitate economică.

Pe lângă colectarea datelor corecte, un alt pas important este ca managementul companiei să se asigure că datele cu care lucrează sunt reprezentative pentru ceea ce are nevoie compania. De exemplu, dacă o companie contabilizează toate tranzacțiile de plăți, trebuie să definească clar ce înseamnă tranzacție și care este tipul ei – tranzacție inițiată sau o tranzacție procesată. [7]

Sistemele IA s-au dezvoltat considerabil în ultimii ani. Rețelele neuronale construite cu algoritmi de învățare sunt acum capabile să îndeplinească sarcinile pe care sistemele sintetice nu le puteau face în trecut. De exemplu, sistemele inteligente pot acum să compună muzică, să joace jocuri și să câștige în fața jucătorilor umani.

Unele dintre aceste sisteme digitale pot chiar să identifice comportamentul suicidar sau să facă diferența între ceea ce este legal și ceea ce nu este legal[8].

În România, americanii de la INTEL (unul din cei mai mari producători mondiali în domeniul tehnologiei) au inaugurat în decembrie 2017, în Timișoara, Centrul de cercetare și dezvoltare a IA.[9]

În urmă cu doi ani, o companie din Cluj a câștigat unul dintre cele două Granturi oferite de gigantul Google în România pentru a dezvolta un produs care se bazează pe IA în ceea privește selectarea știrilor. Era vorba despre „Ză Cloud”, o companie din Mănăștur, care alături de publicația de sport Gazeta Sporturilor era singura din România care câștiga un Grant de la Google prin programul Digital News Initiative, de câte 50.000 de euro.[10]

În martie 2017, un sistem de administrare a locuinţei care foloseşte IA câştiga premiu de Cercetare-Inovare. „Mai precis, VIKI („Sistemul pentru adaptarea inteligentă a ambientului la nevoile utilizatorilor”) a câştigat Marele Premiu al Salonului Internaţional al Cercetării, Inovării şi Inventicii „Pro Invent” 2017, precum şi Diploma de Excelenţă cu Medalia de aur. El este un sistem destinat automatizării locuinţei dotat cu inteligenţă artificială, echipat cu senzori de mişcare, temperatură, umiditate sau intensitate luminoasă şi bazat pe algoritmi speciali de învăţare şi imitare a comportamentului uman – sistemul învaţă, memorează şi se adaptează permanent la preferinţele utilizatorilor legate de luminile din casă, multimedia, clima şi altele. Firma QSound Soft se ocupă de sisteme de automatizare pentru stații de radio și acesta este, de fapt, businessul care susține proiectul Viki. Sistemul casei e dezvoltat în colaborare cu Napoca Software”.[11]

Anul acesta pe 15 aprilie, la Cluj va fi lansat primul „funcționar public” IA – Antonia. Ea va prelua sarcinile funcționarilor umani și pentru început va fi asistată de personalul din administrație, dar cu timpul va prelua din atribuțiile acestora, rezolvând cu o eficiență mult sporită problemele municipalității.

La nivel național există proiectul Smart City care urmărește transformarea fiecărui oraș din România într-o comunitate cu un nivel de trai cât mai ridicat din toate punctele de vedere. „Este un proces continuu care se va desfășura pentru cetățean și împreună cu acesta”. Un oraș Smart este un oraș în care se folosește tehnologia și care eficientizează toate procesele în folosul comunității și al cetățeanului, începând de la proiectarea și reproiectarea urbanistică a oraselor, eficientizarea transportului, până la implementarea sistemelor de IA în administrație și comunicare.

Sursa: http://evz.ro/se-implementeaza-smart-city-romania.html

2. IA în domeniul juridic

IA în domenul juridic poate să susțină munca avocaților, juriștilor ori personal adiministrativ dintr-o societate. Ea poate sintetiza și traduce foarte repede materialele, poate scrie după dictare și poate verifica dosarele. Mai mult, ea poate verifica din punct de vedere legal corectitudinea întocmirii contractelor sau oricăror acte legale. [12]

IA poate fi folosită în domeniul juridic ca expert într-un domeniu pe care, ca jurist, nu îl putem cunoaște sau poate face calcule rapide și precise.

Între 2011 și 2016, companiile din domeniul tehnologiei juridice globale au obținut finanțare totală de 739 milioane USD. Aceste cifre sunt însă mici în comparație cu cele ale Healthtech (domeniul sănătății) sau Fintech (domeniu financiar), în care intră miliarde de euro.

Tehnologia în domeniul dreptului, acum, este pregătită pentru o nouă creștere, pentru un nou update. De exemplu, AngelList înregistrează numărul de companii juridice care folosesc sistemele IA și dacă în 2009 erau doar 15 companii, iar în ultimii doi ani a crescut la 1.164.

În 2016, IBM a colaborat cu mai multe universități care doresc să folosească sistemele de IA, chiar pentru a crea un „avocat IA”. Ea învață foarte repede și își extinde rețelele neuronale, devenind o entitate foarte avansată chiar și în domeniul dreptului. În 2015 Google a lansat „motorul de căutare IA”.[13]

Mai mult, persoanele fizice sau juridice care au nevoie de îndrumări juridice sunt atrase de acest tip de servicii juridice alternative, ele fiind mult mai ieftine, dar având o acuratețe a datelor și o eficiență mult mai mare.

Acum IA este încă la stadiul de învățare prin extinderea rețelelor neuronale și încă trebuie să fie asistată de personal uman. Deocamdată IA a preluat doar activitatea administrativă și de verificare a lucrărilor, oferind timp avocaților pentru a se concentra pe strategii.

Profesorul Richard Susskind de la Oxford University specializat în tehnologia juridică încă din anii 1980, sugerează că până în anul 2020 IA va fi adoptată la scară din ce în ce mai largă, iar avocații vor fi din ce în ce mai puțini.

De exemplu, ROSS[14], care este o IA cu rol de motor de căutare și cercetare în domeniul juridic, pentru a automatiza procesele legale, poate uşura mult munca avocaţilor. El rezolvă aproape instantaneu analiza și studierea unui dosar, oricât de voluminos ar fi, făcând conexiuni cu legislația în vigoare și cu jurisprudența în materie. ROSS devine din ce în ce mai utilizat de către avocați, juriști și antreprenori, găsind soluții, răspunzând la întrebări și rezolvând problemele apărute într-un timp foarte scurt, sau chiar instantaneu, probleme pe care profesioniștii umani le-ar fi rezolvat în zile, săptămâni sau chiar luni de analiză și cercetare.

Potrivit Forbes[15], Arruda, Dall’Oglio și Ovbiagele s-au alăturat lui Ross Intelligence, făcându-le mai eficiente și mai puțin costisitoare. Folosind Watson IBM, ROSS folosește procesarea limbajului natural pentru a căuta și a furniza informații juridice citate complete către jurnalele juridice.

Așadar, avocații vor fi pentru început asistați de IA, iar în viitor vor face cu totul altceva decât ceea ce fac astăzi. Tehnologia IA va crea cu totul alte tipuri de profesii și chiar în domeniul dreptului va conduce la crearea altor tipuri de specializări și modalități de exercitare a profesiei. Prin urmare, este necesară educarea în acest sens a noilor generații în școlile de drept și mai ales întroducerea materiilor specializate pentru a învăța aceste generații cum să folosescă aceste sisteme de IA.

În perioada 23-25 februarie 2018 a avut loc la București o întâlnire între IT-ști și juriști care doresc să creeze o platformă online prin care să se ofere răspunsuri la întrebari și soluţii tuturor celor care au nevoie de îndrumare juridică și adresează întrebări pe platforme online, pe forumuri ori pe diverse site-uri și rețele de socializare.[16] Așadar, în viitor se vor crea și în țara noastră site-uri, aplicaţii ori soft-uri menite să îi lămurească pe cei care caută îndrumare juridică. Prin urmare, sistemele de IA specializate există și în România, având un impact major în desfășurarea activității avocaților, juriștilor, a profesioniștilor în domeniul dreptului, dar și asupra celor care caută răspunsuri la întrebări juridice.

Va urma.

Surse:

[1] https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/how-advanced-industrial-companies-should-approach-artificial-intelligence-strategy?cid=other-eml-alt-mip-mck-oth-1802&hlkid=4c79d90cfb9943c2af81ded3860e2741&hctky=10293522&hdpid=cd409f58-62c5-4684-9498-7e8a2c421aec

[2] https://venturebeat.com/2017/06/09/ais-37-billion-market-is-creating-new-industries/

[3] https://medium.com/eventumnetwork/9th-live-demo-event-ai-feedback-226890a94062

[4] https://socialnomics.net/2017/10/18/10-ai-stats-that-will-blow-your-mind/

[5] https://press.pwc.com/News-releases/ai-to-drive-gdp-gains-of–15.7-trillion-with-productivity–personalisation-improvements/s/3cc702e4-9cac-4a17-85b9-71769fba82a6

[6] https://www.ai-expo.net/role-ai-decision-making/

[7] https://towardsdatascience.com/the-cold-start-problem-with-artificial-intelligence-49938ed3f612

[8] https://futurism.com/we-just-created-an-artificial-synapse-that-can-learn-autonomously/

[9] http://adevarul.ro/locale/timisoara/americanii-intel-inaugureaza-centrul-inteligenta-artificiala-timisoara-noul-turn-openville-1_5a16ce9f5ab6550cb87428db/index.html

[10] https://actualdecluj.ro/business-uri-de-cluj-alimentate-cu-inteligenta-artificiala/

[11] https://actualdecluj.ro/business-uri-de-cluj-alimentate-cu-inteligenta-artificiala/

[12] https://futurism.com/an-ai-law-firm-wants-to-automate-the-entire-legal-world/

[13] https://futurism.com/an-ai-law-firm-wants-to-automate-the-entire-legal-world/

[14] https://rossintelligence.com/

[15] https://www.forbes.com/profile/ross-intelligence/

[16] https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/global-legal-hackathon-legea-si-it-ul-in-ajutorul-celor-care-cauta-indrumare-juridica.html

2018-04-04T10:17:50+00:00 Fără categorie|0 Comentarii

Comenteaza